انواع کفش مجلسی, سایر محصولات

انواع واکس لباس و کفش

انواع واکس لباس و کفش

چرا باید چرم را انواع واکس بزنیم؟

انواع واکس محصولات چرمی در میان مردم با ویژگی کیفیت و دوام بالای خود شناخته می‌شوند. در بین محصولات چرم، دوام کفش چرم از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا بیشتر از سایر محصولات در معرض آسیب قرار دارد و راحتی و سلامت پاهای ما نیز به آن وابسته است. از طرفی وجود گرد و غبار و رنگ مات محصول چرم، تصویری شلخته از شما می‌سازد. واکس زدن چرم‌، راه حل خوبی برای این مشکلات است. استفاده منظم از واکس نه تنها کیفیت چرم را بالاتر می‌برد، بلکه موجب جذابیت بیشتر استایل شما می‌شود و می‌توانید تا مدت زیادی از محصول چرم خود استفاده کنید.

اما برای اینکه بتوانید به خوبی کفش و کیف چرم را واکس بزنید به دو نکته توجه کنید:

1- واکس مناسب محصول چرم را انتخاب کنید.

2- اصول واکس زدن و نکات مربوط به آن را رعایت کنید.

مواد تشکیل‌دهنده انواع واکس کفش چیست؟

واکس‌های قدیمی معمولا از مواد نفتی ساخته می‌شدند. استفاده از این واکس‌ها باعث می‌شد که کفش بوی نفت بدهد که طبیعتا ناخوشایند بود. موادی که در واکس‌های جدید استفاده می‌شود، موادی طبیعی می‌باشند و برای طول عمر چرم نیز مفید هستند.

فرچه واکس چرم

 وسیله‌ای ساده برای پخش کردن واکس روی کفش چرم است. بهتر است از فرچه‌های پلاستیکی استفاده نشود چون نه‌تنها واکس به خوبی روی چرم پخش نمی‌شود، بلکه موجب آسیب به چرم می‌شود.

فرچه پولیش چرم انواع واکس

بعد از اینکه با فرچه واکس، تمام قسمت‌های کفش چرم را واکس زدیم، نوبت استفاده از فرچه پولیش است. فرچه پولیش، واکس اضافی روی کفش را برمی‌دارد و رنگ کفش را در تمام قسمت‌ها یک‌دست می‌کند.

برس جیر

 برای تمیز کردن کفش جیر و نبوک حتما از برس جیر استفاده کنید. این برس‌ها دو سطح دارند. سطح ژله‌ای برای تمیز کردن گرد و غبار از روی جیر و نبوک و یک سطح دیگر برای یک‌دست کردن و مرتب کردن پرزهای جیر و نبوک استفاده می‌شود و در واقع مانند یک شانه عمل می‌کند.

انواع واکس کفش چرم

همان‌طور که گفته شد، واکس کفش، با واکس کیف و کت چرم متفاوت است. ابتدا با انواع واکس کفش آشنا می‌شویم، سپس در بخش پایانی مقاله نحوه براق کردن و نرم کردن کیف و کت را نیز توضیح می‌دهیم.

برای زیبایی و دوام یک کفش باید همواره کفش شما تمیز شود، مراقبت شود و محافظت شود. انواع واکس کفش چرم برحسب نوع کاربرد خود به صورت زیر دسته‌بندی می‌شود.ا

انواع واکس لباس چرمی  و واکس کفش چرمی

انواع واکس لباس چرمی و واکس کفش چرمی

تمیزکننده چرم

اول از همه باید بدانید که مفهوم “تمیز کردن” با “لکه ‌بری” متفاوت است. رفع لکه‌های روی چرم به موارد زیادی از جمله نوع لکه و مدت زمان ایجاد آن لکه بستگی دارد که با موضوع این مقاله متفاوت است.

اگر قبلا کفش خود را واکس زده‌اید، اولین کاری که قبل از واکس زدن باید انجام دهید این است که سطح کفش را تمیز کنید. این کار به این علت انجام می‌شود که جرم و آلودگی روی سطح چرم از بین برود. 

روش استفاده از فوم تمیز کننده به این صورت است که ابتدا فوم را روی یک اسفنج می‌زنیم، سپس اسفنج را به تمام قسمت‌های محصول می‌کشیم. در ادامه اسفنج را با آب می‌شوییم و سپس کاملا اسفنج را آبگیری می‌کنیم. هنگامی که اسفنج رطوبت بسیار کمی دارد، مجددا یک‌بار دیگر اسفنج را روی کفش می‌کشیم تا آلودگی‌های باقیمانده نیز تمیز شوند.

مراقبت کننده چرم با انواع واکس

واکس زدن و براق کردن کفش، موضوعی است که برای همه ما لذت‌بخش است. آنقدر لذت‌بخش که برخی از افراد واکس زدن کفش را نوعی تفریح می‌دانند. بهترین روش براق کردن و مراقبت کردن از کفش چرم این است که مرتب کفش چرم خود را واکس بزنید. واکس زدن کفش چرم از خشک شدن آن جلوگیری کرده و کفش‌های شما را بسیار زیباتر می‌کند.

در میان رنگ‌های مختلف کفش چرم، از رنگ‌های قهوه‌ای، عسلی و مشکی بیشتر استفاده می‌شود. برای رنگ‌های دیگر مانند بنفش‌، سبز، قرمز و صورتی می‌توانید از انواع مختلف Shoe Cream استفاده کنید که تنوع رنگی بالایی دارند. ضمنا اگر رنگ موردنظر شما موجود نبود می‌توانید از واکس کفش بی رنگ استفاده کنید.

براق کننده‌های فوری چرم انواع واکس

واکس‌های فوری محبوبیت زیادی در بین مردم دارند. دلیلش هم مشخص است؛ این واکس‌ها نیاز به وسایل خاصی ندارند و به سرعت کفش چرم را براق می‌کنند. یک دسته از این واکس‌ها مانند تصویر زیر فقط از یک اسفنج تشکیل شده‌‌اند و برای براق کردن کفش چرم و رفع گرد و خاک کفش کاربرد دارند.

دسته دوم واکس‌های فوری، حاوی مایع رنگی هستند و احیاکننده رنگ کفش نیز می‌باشند. اما نباید بیش از حد از این واکس‌ها استفاده کنید؛ چون دارای رنگ و رزین هستند، منافذ کفش را مسدود کرده و در نهایت موجب خشک شدن چرم ‌می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم بعد از دو یا سه بار استفاده از این واکس‌ها، حتما یک‌بار از فوم تمیز کننده استفاده کنید تا رزین بوجود آمده روی سطح کفش پاک شود و سپس برای نرم شدن و مراقبت از چرم کفش از واکس استاندارد استفاده کنید.

باز کننده فضاهای تنگ کفش چرم

فرقی نمی‌کند که کفش چرم مردانه خریده‌اید یا کفش زنانه. ممکن است کفشی که تهیه کرده‌اید، در بعضی از قسمت‌ها، پای شما را فشار دهد یا اصطلاحا پای شما را بزند. برای حل این مشکل، اسپری خاصی با نام STRETCH البته نباید توقع داشته باشیم که مثلا یک کفش با سایز 37 را به سایز 38 تغییر دهد. برای خرید محصولاتی مانند کفش، حتما سایز مناسب پای خود را تهیه کنید. اما اگر کفش، در پنجه پا یا در قسمت پشت ساق پا کمی تنگ است، می‌توانید به سراغ این اسپری بروید.

 ضد آب کننده چرم و جیر انواع واکس

بعد از اینکه مراحل تمیز کردن و مراقبت کردن از کفش را انجام دادید، باید از کفش خود محافظت کنید. منظور این است که از کفش خود در برابر آسیب‌های بیرونی محافظت کنید و دشمنان چرم و جیر را بشناسید. برای مثال چرم و نبوک را نباید برای مدت طولانی زیر نور خورشید قرار دهید. اجازه ندهید گرد و غبار روی کفش چرم و جیر باقی بماند. تماس مواد حاوی الکل نیز به چرم و نبوک آسیب می‌زند.

 یکی از مهم‌ترین دشمنان چرم، آب است. کارشناسان چرم، جیر و نبوک همواره توصیه می‌کنند که محصول چرم خود را نشویید و در ماشین لباسشویی قرار ندهید. زیرا تماس طولانی مدت چرم با آب و مواد شوینده، باعث از بین رفتن چرم و جیر می‌شود. بنابراین قرار گرفتن کفش چرم در زیر باران یا تماس طولانی مدت با برف نیز به چرم آسیب می‌زند. راه حل این مشکل این است که از اسپری‌های مخصوص برای ضد آب کردن چرم و نبوک استفاده کنیم.

برای ضدآب کردن و ضدلک کردن چرم وجود دارد که درصورت تمایل می‌توانید تهیه کنید. این اسپری با تکنولوژی کربن ساخته شده و فناوری بالاتری نسبت به اسپری نانو دارد و برای ضد لک کردن و ضد آب کردن تمام محصولاتی که از جنس چرم، جیر و نبوک هستند (کفش، کاپشن، کیف و…) قابل استفاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *